Big pack är ”Årets matbluff 2022”

Publisert:
Vinnaren i  ”Årets matbluff 2022”.
Vinnaren i ”Årets matbluff 2022”.

GB-glassen Big pack vann en förkrossande antiseger i den föga smickrande finalen av ”Årets matbluff 2023”.

– Det är uppenbarligen en produkt som berör många, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson.

GB Big pack är framröstad till förra årets värsta matbluff. Glassen ”vann” med förkrossande marginal i tävlingen som utses av konsumentföreningen Äkta vara.

De övriga fyra finalisterna blev rejält utklassade – när omröstningen avslutades hade det klassiska glassmärket fått nära hälften av de drygt 18 000 rösterna.

Finalisterna i ”Årets matbluff 2022”.
Finalisterna i ”Årets matbluff 2022”.

I våras gjorde tillverkaren GB om receptet och ersatte mjölkprodukterna i glassen med framför allt vatten och ärtprotein. Något som endast framgick på förpackningens baksida. På framsidan förmedlas bara att det nya receptet har ett lägre klimatavtryck än det tidigare.

– GB pratar mycket om det positiva i ändringen, att produkten har ett lägre klimatavtryck. Men uppenbarligen är det många konsumenter som tycker att bytet av en av huvudråvarorna är en försämring, som har skett i smyg. Även för de som vill undvika mjölk så vore det lättare att hitta produkten om detta framgick tydligt, säger Björn Bernhardson som ingår i juryn som väljer ut finalisterna till antitävlingen i ett pressmeddelande.

Flest nomineringar och röster

Förutom att vara klar favorit i omröstningen var Big pack även den produkt som fick flest nomineringar, hela 12 stycken.

Flera tillverkare som har ”vunnit” eller varit finalister till ”Årets matbluff” har ändrat på sin produkt, som ett resultat av antipriset. Av de 21 finalister de senaste fyra åren har 11, drygt hälften, ändrats för att bli mindre bluffiga.

Björn Bernhardson.
Björn Bernhardson.

– Många tillverkare lyssnar uppenbarligen och byter namn, ändrar design och gör även om recepten, säger Björn Bernhardson.

Bland årets finalister har Bravo redan lovat att de inom kort kommer att ändra designen på sin ”Röd apelsin”. Även några av de andra finalister har sagt att de ska se över sina produkter.

GB Big pack
GB Big pack

Motivering:

”GB har bytt recept på sina klassiska Big pack, till ett med lägre klimatavtryck. Samtidigt har de tagit bort alla mjölkprodukter, som många nog förväntar sig att en glass som denna ska innehålla. Att så är fallet framgår endast om man granskar baksidan. Mjölkprodukterna har ersatts med bland annat vatten och ärtprotein. ’Kan innehålla mjölk’, står det komiskt men helt korrekt, efter ingrediensförteckningen.”

Resultat

  1. GB Glace Big pack vanilj: 9 323
  2. Nyckelbryggerier Cider med smak av lingon: 2 627
  3. Fazer Willja Oat for whipping: 2 532
  4. Arla Keso protein: 2 409
  5. Bravo Röd apelsin: 1 756

Totalt antal röster: 18 647

Om Årets matbluff 2022

  • Bakom Årets matbluff står konsumentföreningen Äkta vara, som driver på för genuin mat, ärligare produkter och färre tillsatser, bland annat genom märkningen Ä-märket och antipriset Årets matbluff.
  • Året matbluff startades 2015, med inspiration från den tyska och nederländska konsumentorganisationen Foodwatch. I år delas antipriset ut för åttonde gången. 
  • Allmänheten har kunnat nominera produkter som de tycker är bluffiga under hela året, i år hela 304 nomineringar.
  • Med hjälp av en jury valdes fem finalister ut. I årets jury ingick: Mats-Eric Nilsson, Christina Möller, Björn Bernhardson, Jan Bertoft, Annika Sundin, Daniella Bergman, Sébastien Boudet, Lisen Sundgren.
  • Allmänhetens omröstning skedde på Äkta varas hemsida från den 17 januari till och med den 23 januari.

GB Glace kommenterar utnämningen Årets matbluff:
’Vi är stolta över att vår folkkära Big Pack numera är en del av ett växtbaserat sortiment och att våra konsumenter uppskattar det. Vi beklagar att nomineringen inte tagit till sig att glass kan tillverkas på ett mer modernt och hållbart vis. Det är värdefullt att dialogen lyfts fram kring glass som tillverkas med ett växtbaserat innehåll och med lägre klimatavtryck’ säger
Victoria Gelmanovska, Nordisk Marknadschef, GB Glace.

Nina Kindbro är reporter och redaktör på Godare. Hon har arbetat på Aftonbladet sedan 2002 med featureämnen som mat, heminredning, trädgård och hundar. Nina skapar ständigt nya recept och hittar sin matinspiration främst från Italien och Japan. Utbildning: Poppius fackpresskurs, litteraturvetenskap på Stockholms universitet och RMI Berghs tidningsdesign och detaljtypografi. Före sin tid på Aftonbladet drev Nina eget företag inom reklam och formgivning.