Nya matpyramiden för ett piggare år

”Den gav mig en ny livschans”

Publisert:
 Fyll dina måltider med näring, grönsaker, goda proteiner, mättande fetter, smakrika kryddor och härliga såser, tycker Maria Borelius.
Fyll dina måltider med näring, grönsaker, goda proteiner, mättande fetter, smakrika kryddor och härliga såser, tycker Maria Borelius.

Har du vaknat och känt dig trött, med småont i kroppen och grå i sinnet? Precis så kände sig Maria Borelius för några år sedan och bestämde sig för att det var inte så hon ville leva sitt liv.

– Jag har skapat en helt ny matpyramid för ett enklare mattänk, säger hon.

Nytt år och dags för nystart – vi är allt fler som börjar tänka att bra mat är lika intimt kopplat till hälsa som motion, sömn och avstressning, enligt Maria Borelius.

– Många förstår att det finns en koppling mellan mat och mående, men frågan är hur man ska få till det när det är så mycket annat i vardagen. Det är krävande arbeten, pendlingar, bistra ekonomiska tider som gör oss trötta och pressade, säger hon.

Maria Borelius har en bakgrund som vetenskapsjournalist, biolog och är författare till flera hälsoböcker. Nu är hon aktuell med sin först kokbok ”Hälsorevolutionen – kokboken”, med konkreta tips på hur man äter mer hälsosamt.

– Vi har tröttnat på kalla sallader och färglösa vegoklumpar. Tabun, måsten och pekpinnar om rätt och fel. Det blir inte hållbart i detta vårt enda liv.

”Gick inte över en natt”

Maria skriver om antiinflammatorisk kost där frukt- och grönsaker, nötter, fisk, bönor och olivolja är basen. På andra sidan har vi främst socker, men också för vissa individer gluten och komjölk.

– Det är en livsstil som återställde min egen hälsa. Jag var en trött, nedsliten 52-åring när jag satte igång med det här. Jag hade ryggont, var halvt deprimerad, hade muffinmage och ständiga infektioner.

Efter några månader med den här typen av kost var Maria symptom borta.

– Det gick inte över en natt, men i dag har det gett mig en ny livschans, känns det som, säger hon.

Maria bor nu i Rom där hon hämtar mycket matinspiration.
Maria bor nu i Rom där hon hämtar mycket matinspiration.

En ny matpyramid

I den gamla matpyramiden låg limpor, pasta, ris och flingor av alla sorter i botten. Det skulle man äta mest av. Det var ”6–8 skivor bröd om dagen”, som det stod på Socialstyrelsens annonser på bussarna på 1970-talet.

– Det var tider det. Men den typen av ätande representerar ett gammeltänk, som inte stämmer med den typ av mat våra kroppar byggdes för under evolutionen, säger Maria.

I stället har hon jobbat fram en ny matpyramid – utifrån den antiinflammatoriska kostmodellen. Här ligger gröna blad och grönsaker i botten. Där börjar måltiden. Sedan tillsätts protein och goda sorters fett.

På toppen ligger ”då och då maten” – gärna mörk choklad och lite rödvin.

– Mitt tips är att börja med att köpa hem en massa grönsaker. Gå in i pyramiden nerifrån och upp, och planera måltiden efter det gröna i stället för efter de tunga kolhydraterna.

Så här är Marias matpyramid uppbyggd.

  1. Grönsaker. I botten på pyramiden ligger alla gröna blad, som olika sallats- sorter, mangold och spenat. Tomater, gurka, broccoli, blomkål, brysselkål, fänkål, selleristjälkar och zucchini, lök och olika kålsorter, bär och många örter.
  2. Protein. Nästa nivå är fina proteiner. Där ligger ägg, fågel, lamm, kött, vilt i alla former, skaldjur, fisk och de veganska högkvalitativa proteinerna som tofu och quinoa.
  3. Fett. På den tredje nivån hittar vi fetter. Där ligger den olivoljan, kokosoljan, avokadooljan, det ekologiska smöret från gräsbetande djur, sesamolja och linfröolja. Där ligger nötter, mandlar och avokador.
  4. Stärkelse och frukt. Nästa nivå är stärkelserika grönsaker och frukter. Mat som sötpotatis, råris, vildris, morot, palsternacka, sellerirot, rödbeta, havregryn, äpplen, bananer och så vidare.
  5. Rödvin och kaffe. På toppen ligger en njutningsruta med kaffe, mörk choklad och rödvin. De är rika på en sorts antioxidanter kallade polyfenoler, som forskningen visar verkar antiinflammatoriskt, enligt Maria.
I den nya matpyramiden ligger gröna blad och grönsaker i botten.
I den nya matpyramiden ligger gröna blad och grönsaker i botten.

Hur äter man en bra frukost enligt den nya matpyramiden?

– Många i väst äter en frukost rik på snabba kolhydrater. Flingor, juice, bröd och gröt. Blodsockret skjuter i höjden, och vi blir trötta och sega under delar av dagen. Vi får inte i oss ordentligt med proteiner, fibrer eller fett.

I stället rekommenderar hon att starta dagen med en härlig smoothie med bra fetter och nötter i. Ett eller två ägg. Eller gör en yoghurtbowl med sockerfri müsli fylld med rostade nötter, frön och havregryn.

Det kan dock vara en utmaning att äta enligt den här modellen om du äter mycket lunch och middag på restaurang, eller hemma hos andra människor, tillägger hon.

– Alla människor är olika men för mig hjälper det att tänka igenom i förväg vad jag ska äta. Så länge som bottenplattans grönsaker är med, och lite bra proteiner och fetter tillkommer därtill, hamnar man aldrig riktigt snett.

Hur lång tid tar det innan man känner resultat i sitt mående?

– I mitt fall mådde jag helt bra efter sex veckor, det var helt mirakulöst. Men det är klart att alla är olika. Det här gällde för mig och jag kan inte uttala mig om hur det kommer att bli för någon annan människa.

– Det är viktigt att påpeka att en bra kost inte är i stället för att gå till läkaren. Det är ett komplement.

Maria Borelius hämtar matinspiration från hela världen.
Maria Borelius hämtar matinspiration från hela världen.
Klart jag äter en pasta då och då

Maria Borelius har bott på många ställen i världen och jobbat i flera länder och världsdelar . Hon har bott i Indien, Afrika, England, USA – och nu bor hon i italienska Rom.

– Jag har smakat många olika typer av mat och frågar ofta efter recept. Sedan tycker jag om att experimentera mycket själv. Allt detta har jag samlat i den nya kokboken.

Hur går det att äta enligt den nya modellen i pastans hemland?

– Det går jättebra. Det finns otroligt mycket fina råvaror, härliga grönsaker, fantastiska bönor, örter, olivoljor och rödvin. Sedan är det klart att jag kan ta en pasta då och då, men det är inte vardagsmat för mig.

Själv äter hon enligt pyramiden ungefär 80 procent av tiden. Men på helgkvällar gillar hon att göra precis som de flesta av oss andra.

– Då gillar jag negronis, rostade mackor med massor med salt smör, champagne, tårtor med vispgrädde, ja allt fluffigt, fettigt och gottigt. Ett hälsosamt liv behöver vara härligt, glatt och livsbejakande.

Här delar Maria med sig av tre av sina favoritrecept ur boken!

Rostade morötter med kyckling och chilikrips
(19)

Rostade morötter med kyckling och chilikrips

Dessa chilikrisp är himmelriket för alla som gillar rejält med smak. Krispiga flakes fulla med välgörande fetter och mineraler. Ihop med milda, honungsrostade morötter och mild kyckling är detta en måltid för både vardag och fest.

Solsoppa
(31)

Solsoppa

Servera den här soppan till lunch i en solgul sopptallrik, med ett delat löskokt ägg för en riktig ”happy spring”-känsla. Fullt med fibrer, fina proteiner och fetter.

Fisk med varm rödbetssallad
(17)

Fisk med varm rödbetssallad

Rödbetor och fisk visar sig vara fina vänner. Här lägger Maria Borelius till päron och nötter för en middag med allt. Skönhet. Elegans. Enkelhet. En middag när man vill äta lätt men ändå bli mätt på rätt sätt.

Elisa Amorelli är reporter och redaktör på Aftonbladet Godare. Hon har en journalistexamen vid Göteborgs universitet och en kandidatexamen i media- och kommunikationsvetenskap från Uppsala universitet. Hon har även studerat journalistik vid Freie Universität i Berlin och jobbat som reporter på flera nyhetsmedier.