Arla utmanar Oatly med plantbaserade märket Jörd

Länderna där det dricks mest mjölk i världen

Publisert:

Mejerijätten Arla plockar upp kampen inom havredrycksindustrin. Med sin nya havredryck Jörd utmanar de nu motståndaren på marknaden – Oatly.

– Varför vi gör det? För att vi kan, och det uppenbarligen finns en efterfrågan på växtbaserade drycker, säger koncernchefen Peder Tuborgh till Dagens nyheter.

Sedan flera år tillbaka har det pågått en omstridd kamp mellan storföretagen Arla och Oatly.

Med slagord har det ena företaget försökt dra ner det andra – i kontrande reklamkampanjer som “Spola mjölken” och “Bara mjölk smakar mjölk”.

Det är svårt att säga om konflikten mellan företagen nått sin kulmen, blivit lagd åt sidan eller trappats upp. Ett som är klart är att Arla nu utmanar Oatly på havredrycksmarknaden med tre olika havredrycker av det nya märket Jörd.

Stor konsumentefterfrågan på plantbaserade produkter

Koncernchefen Peder Tuborgh slår dock ned konflikten i en intervju med Dagens nyheter: 

– Hatten av för Oatly och andra som skapat denna nya trend, det känns inte alls konstigt att komma efter.

Anledningen till varför Arla väljer att ta detta beslut är, enligt koncernchefen, för att det finns en stor efterfrågan på växtbaserade drycker och en växande industri. Och för att de helt enkelt kan. 

Havredrycksbranschen har blivit en miljardindustri och Oatly har tagit ett steg in på börsen. Peder Tuborgh säger också att pengarna som eventuellt tjänas på den här industrin kommer att gå till bönderna, då Arla är ett kooperativ, inte till en aktieägare på Nasdaq. 

Havre från svenska gårdar

Och havren som Jörd produceras av, jo den kommer helt och hållet från svenska gårdar. 

– Nu i början kommer havren att komma från svenska Arla-bönder. Bönder som då också producerar komjölk. Det som är det fina med detta är att det visar kopplingen mellan havre och mjölk, säger Erik Bratthall, presschef på Arla Sverige.

Arlas koncernchef Peder Tuborgh och Arlas presschef Erik Bratthall.
Arlas koncernchef Peder Tuborgh och Arlas presschef Erik Bratthall.

Enligt Erik Bratthall går det inte att producera ekologisk havre utan ekologiskt gödsel, Arla vill med Jörd visa hur man binder ihop hela matproduktionen mellan animaliskt och vegetabiliskt.

För den orolige mjölkdrickaren så kommer Arla inte att sluta med mjölkprodukter:

– Vi vill finnas där konsumenterna finns, men huvudprodukten är för oss mejerivaror.  Det finns en konsumentefterfrågan när det kommer till plantbaserade produkter och Arla har en stark tradition av att möta konsumenternas efterfrågan, säger Erik Bratthall.

Kommer Arla att kunna konkurrera mot Oatly som har gjort det här så länge?

– Vi är ju en uppstickare med detta, jag tror absolut att vi kommer komma med nya spännande produkter som kommer kunna konkurrera med Oatly.

Jörd finns redan att köpa i Danmark och Storbritannien men kommer att lanseras på flera marknader, även i Sverige. Men Erik Bratthall kan tyvärr inte avslöja när.

Länderna där det dricks mest mjölk i världen

Listan är gjord av Dagens nyheter och siffrorna är mjölk i kilo per person:

  1. Belarus: 114
  2. Nya Zeeland: 109
  3. Ukraina: 104
  4. Australien: 100
  5. Kanada: 76
  6. Sverige: 68
  7. EU (genomsnitt): 65
  8. USA: 64
  9. Indien: 59
  10. Brasilien: 52

Källor: Jordbruksverket och Statista.

Annons

Veckans rabatter inom Hem & Hushåll

Lisa Nilsson är sociala medier-redaktör på Godare. Hon har studerat journalistik och multimedia vid Södertörns högskola och har även läst kreativt skrivande. Innan Lisa började på Aftonbladet jobbade hon som digital redaktör på Femina och Residence på Aller media. Och om det är ett featureämne hon brinner för så är det mat!